Het is een nieuwe dag in verpleeghuis Zuiderzee en Anita staat op het punt om aan haar dienst te beginnen. Vandaag is de eerste dag dat haar zorginstelling besloot om Real Time Lokalisatie Sensoren in te zetten om het werk van de zorgmedewerkers makkelijker te maken. Normaal gesproken ploft Anita na haar dienst thuis op de bank. Moe maar voldaan. Ze houdt van haar werk, van de bewoners en van het team. Maar ze weet ook dat ze het niet lang meer vol kan houden. De werkdruk is te hoog, het personeelstekort te groot. Ze hoopt dat er snel iets verandert in de zorg. Ze wil de bewoners de beste zorg blijven geven, met aandacht en liefde. Maar dat kan ze alleen als ze de kans krijgt om haar werk goed te doen.

06:45 uur

Anita opent de app waarin ze de locatie van de hulpmiddelen kan vinden op haar telefoon. Ze is al gewend om veel informatie in een app te verwerken en is blij dat de app waarin ze de hulpmiddelen eenvoudig kan terugvinden makkelijk er overzichtelijk is. Ze weet dat Frans als eerste op het programma staat en dat ze de tillift nodig heeft om hem goed te helpen. Normaal gesproken moet ze alle kamers en opbergruimtes afzoeken voordat ze de tillift heeft gevonden. Nu typt ze in de app ‘tillift’ in en ze ziet direct waar de dichtstbijzijnde staat. Zo komt ze nóg vrolijker zingend dan normaal Frans’ zijn kamer binnen. Binnen enkele minuten is Frans veilig en comfortabel in de lift en kan Anita hem helpen met aankleden en wassen. Even kan Anita een paar minuten luisteren naar het verhaal van Frans over zijn vrouw die hij zo mist. Een verhaal waar ze normaal gesproken geen tijd voor heeft in haar overvolle schema.

Na Frans krijgt Anita een melding van Bep, die last heeft van plotselinge pijn in haar been. Met de RTLS-app zoekt Anita snel de locatie van de pijnpomp. Ze scant de QR-code op de tag en ziet meteen de laatste onderhoudsdatum en de gebruiksinstructies. Binnen een mum van tijd heeft ze de pomp aangesloten en Beps pijn verlicht.

11:00 uur

De rest van de dag verloopt soepel dankzij de RTLS-app. Anita kan in een oogopslag zien waar alle benodigde hulpmiddelen zich bevinden, of het nu gaat om een infuuspomp, een zuurstofcilinder of een bedpan. Ze hoeft niet meer onnodig op en neer te lopen op zoek naar spullen. Hierdoor heeft ze meer tijd om met de bewoners te praten en hen de zorg te geven die ze verdienen.

Tijdens de lunchpauze praat Anita met haar collega’s over hun ervaringen met de RTLS-app. Iedereen is enthousiast. “Het scheelt me enorm veel tijd”, zegt een collega. “En ik kan er nu zeker van zijn dat ik altijd de juiste hulpmiddelen heb.” “Natuurlijk lost het niet alle problemen in de zorg op, maar ik heb wel even de rust en tijd om een praatje te maken met mevrouw Baron”

Dankzij de RTLS-app is er meer rust en efficiëntie in het verpleeghuis. De bewoners krijgen snellere en betere zorg, en de zorgmedewerkers ervaren minder stress en werkdruk. Anita moest even wennen aan het idee om met nóg meer techniek te moeten werken, maar nu is ze blij dat haar zorginstelling ervoor heeft gekozen de oplossing in te zetten.

16:00 uur

Nog een uurtje voordat de dienst van Anita afloopt merkt Anita de rust om samen met de bewoners het avondeten voor te bereiden. Met een glimlach verlaat Anita aan het einde van de dag het verpleeghuis. Thuis merkt ze dat ze nog wat energie over heeft een veel minder zere voeten heeft. Anita kijkt op haar telefoon naar de hoeveelheid stappen die ze heeft gezet die dag. Aanzienlijk minder dan als ze steeds moest zoeken naar de hulpmiddelen. Een echte verademing in vergelijking met de gebruikelijke stressvolle werkdag.

Anita heeft tijdens haar werkdag een paar concrete voordelen van RTLS ervaren:

  • Sneller vinden van hulpmiddelen: Anita bespaart tijd door in een oogopslag te zien waar de benodigde hulpmiddelen zich bevinden.
  • Altijd de juiste hulpmiddelen: De QR-code op de tags geeft Anita informatie over de laatste onderhoudsdatum en de gebruiksinstructies.
  • Meer tijd voor zorg: Doordat Anita minder tijd kwijt is aan het zoeken naar hulpmiddelen, kan ze meer tijd besteden aan de bewoners.
  • Goed onderhouden hulpmiddelen: De RTLS-app helpt bij het opsporen van hulpmiddelen die onderhoud nodig hebben, waardoor de kwaliteit van de zorg verbetert.
  • Minder stress en werkdruk: Anita ervaart minder stress en werkdruk dankzij de efficiëntere manier van werken.

Er is verandering nodig

Anita’s verhaal is een ode aan alle zorgmedewerkers die zich met hart en ziel inzetten voor hun kwetsbare cliënten. Ondanks de uitdagingen blijven ze elke dag met een glimlach de beste zorg verlenen. Maar Anita is niet de enige zorgmedewerker die op haar tandvlees loopt. Duizenden anderen in Nederland kampen met dezelfde problemen. Het is tijd voor structurele oplossingen om de werkdruk te verlichten. En om onnodige tijdsverspilling, zoals de zoektijd naar medische apparaten en hulpmiddelen, drastisch te verlagen.

 Benieuwd naar wat RTLS in jouw zorginstelling kan betekenen? Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken!

236946