Een van de grootste uitdagingen van de hedendaagse zorg is het zo optimaal benutten van de beschikbare tijd van medewerkers, zonder dat hierdoor de kwaliteit van de zorg in het gedrang raakt. In dit vraagstuk kunnen moderne IT-oplossingen bijdragen aan een oplossing. Zo wordt het mogelijk kostbare tijd te besparen op randzaken en kan het menselijke contact in de zorg ondersteund worden.
Realtime lokalisatie van medische hulpmiddelen vormt een tijd- en kostenbesparende oplossing voor zowel zorgmedewerkers zelf als voor financiële managers. Deze lokalisatie vormt een elegante oplossing voor een veel voorkomend en tijdrovend probleem namelijk: het constant zoeken naar medische apparatuur en het inefficiënte gebruik hiervan.
Cijfers laten zien dat een zorgmedewerker tijdens een dienst van acht uur gemiddeld dertig minuten kwijt is met het zoeken naar medische hulpmiddelen. In grote ziekenhuizen en verzorgingstehuizen loopt deze tijd over alle medewerkers genomen behoorlijk op per dienst. Daarnaast vormt dit een flinke kostenpost op meerdere vlakken:
- De werktijd van de medewerkers wordt niet optimaal benut
- Medewerkers zijn al overwerkt en besteden kostbare tijd met het zoeken naar apparatuur
- Er wordt meer apparatuur gekocht vanwege inefficiënt gebruik hiervan
- Als er meerdere locaties zijn, zijn er vaak niet altijd evenveel of genoeg materialen op alle locaties aanwezig
Een pragmatische oplossing
In een werkveld dat zo overbelast is als de zorg, telt elk moment voor zowel de medewerker als de patiënt. Met de IT-oplossing van real time tracking kan deze overbelasting worden verminderd. Met real time tracking plak je een sticker op alle medische apparatuur waarvan het belangrijk is dat je de locatie kent en met een app op je smartphone, tablet of desktop krijg je inzicht in de locatie. Daarnaast heb je als zorginstelling de mogelijkheid om nog veel meer belangrijke data toe te voegen om zo veel mogelijk uit deze real time tracking dienst te halen.
Het belang van goed tijdsmanagement
De toevoeging van de real time tracking draagt enorm bij aan een goed tijdsmanagement van meerdere werknemers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Zorgmedewerkers die efficiënter te werk kunnen gaan
- Zorgmedewerkers kunnen meer tijd aan contact met de patiënt besteden
- Zorgmedewerkers hebben meer rust en ruimte in hun werkzaamheden wat de werkdruk aanzienlijk verlaagt
- Onderhoud van apparatuur kan beter ingepland en uitgevoerd worden
- Overleggen over de aanschaf van nieuwe apparatuur zijn niet langer zonder einde: er is precies duidelijk wat en wanneer nodig is
Simpel en effectief
De real time tracking stickers van Silvercloud Zorg IoT zijn simpel, effectief en kunnen op elk medisch hulpmiddel worden geplakt dankzij hun kleine omvang. Hiermee vind je dus in één oogopslag zowel de verloren tillift als de bloeddrukmeter terug. De dienst kan worden geïntegreerd in het asset management systeem en is voor zorgmedewerkers gebruiksvriendelijk beschikbaar via een bijbehorende app.
Bij Silvercloud staan kwaliteit van dienstverlening, transparantie en informatieveiligheid voorop. De eenvoud van de oplossing en de integratie met bestaande applicaties zorgen ervoor dat de Silvercloud Zorg IoT oplossing bij elk soort zorginstelling op een laagdrempelige manier geïntegreerd kan worden.
Plan een adviesgesprek in om zo snel mogelijk te beginnen met het besparen op kostbare tijd!